måndag 30 april 2012

Dåliga råd?

Var inne på en sida där en tjej önskade tips och råd om att bli gravid. Förra gången hade det tydligen tagit ett par år och nu frågade hon om råd hur hon skulle bära sig åt för att bli gravid snabbare. Läste igenom råden hon fått och jag kan sammanfatta det så här:

- Ha mycket sex
- Ha kul och tänk inte på det
- Slappna av
- Åk på semester
- Jag känner någon som....

Suck, suck och dubbelsuck!! Som fd ofrivilligt barnlös och IVF:are har jag fått dessa råd många, många gånger. Folk vill väl och försöker säga något som låter bra och uppmuntrande (det förstår jag) men när du hört samma råd 511 gånger och du VET att fertiliteten inte ökar bara för att du åker bort på semester...känns det bara irriterande. Frasen "slappna av" är också en favorit att ge. Men hur enkelt är det att slappna av och inte tänka på det? Att vi inte blev gravida upptog mina tankar varje dag, vecka, månader och år. Det är inga tankar du bara skakar av dig...

Men jag tror att det kan vara svårt för omgivningen att förstå det man går igenom som ofrivilligt barnlös och hur gräsligt dåligt man ofta mår. Därför är jag så glad att det under senare år har lyfts fram mer i medierna och information börjar spridas (även om det finns mycket kvar att arbeta med...)

Bara lite tankar....






- Posted using BlogPress from my iPhone

3 kommentarer: