onsdag 25 juli 2012

Fritt fram?

Funderat på en sak idag. Det verkar fritt fram att säga att bebisar är stora, knubbiga osv. Har fått höra idag att "oj, vad stor han är för 7 månader. Min son var så stor när han var 18 mån". Det är inte första gången jag får höra att han är "bebismullig" (fast ingen har sagt det i negativ bemärkelse). Har inte tänkt så mycket på det förut, men nu börjar det irritera mig. Samtidigt blir jag rädd att han kanske väger för mycket? Vägde ju 9 kg vid 6 mån men läkaren sa inget om det, och så länge han inte säger något tänker jag fortsätta som vanligt. Babyhullet går väl bort när de börjar röra mer på sig.

Blev bara irriterad över att folk tydligen tycker det är ok att säga vad som helst när man har barn (härom dagen stannade en kvinna oss och sa bestämt att "hon minsan hoppas att vi smörjt in honom med solskyddsfaktor". Ville bara svara "skit du i det").

Ursäkta det sura inlägget, men jag blev ganska irriterad idag.


- Posted using BlogPress from my iPhone

14 kommentarer:

  1. Jag förstår precis hur du känner dig.
    Även vi får höra sådana kommentarer. Elis vägde ju över 10 kg på hans halvårskontroll... Vår läkare sa att så länge barnet följer sin egen kurva så är allt dom det ska vara.
    Även Elis storebror var rund när han var liten och nu som 8-åring är han trådsmal, och nästan aldrig varit sjuk.
    Försök slå dövörat till och tänk istället att Aron är frisk och mår bra.
    Och jag lovar dig att när han börjar krypa och gå så ska du se att hullet kommer fördela sig mer över hela kroppen. ;)

    Varma kramar
    ♥♥♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag försöker slå dövörat till. Tänker också på att de försvinner så småningom och så länge inte läkarna protesterar så lägger jag inte så stor vikt vid det.

      Kram fina!!

      Radera
  2. Visst är det irriterande. Här kommenteras vår tjejs längd. Det är ett väldans jämförande. Alla tycker att hon är så lång. Jag brukar svara att "då är allt som det sa vara eftersom att både hennes mamma och pappa är långa och därför har att brås på....."
    Till folk jag känner har jag faktiskt börjat be dem tänka på vad de då jag absolut inte vill att det ska jämföras och kommenteras när hon är så pass stor att hon förstår vad som sägs. Snacka om att lägga grund för dålig självbild i framtiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det ska vara ett fasligt jämförande hela tiden, förstår inte varför. Alltid finns det något att kommentera.

      Kramar!!

      Radera
  3. Sura på du! Man får faktiskt reagera när människor ska lägga näsan i blöt! Och jag tycker det är lite underhållande när människor tycker lite okonventionellt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ;)
      Hihi...ja det är fascinerande :)

      Kramar

      Radera
  4. Ja, jag är lika irriterad över dessa kommentarer från folk oavsett de säger det snällt eller bestämt, och avsett det är någon jag känner eller inte känner...Man kan väl hålla käft tycker jag, alla är olika, men det verkar inte alla vara medvetna om...

    Och det där att folk ska lägga sig i...men kom igen...
    Jag skulle förmodligen svarat på kärringens kommentar i det läget och sagt att det behöver hon minsann inte bry sig om, och att jag klarar av att vara mamma åt mitt barn utan att surkärringar som hon ska behöva lägga sig i.
    Punkt.
    Ja, men det är jag, lika sur som en kärring ;).

    Hoppas ni får en bra dag och glöm nu för bövelen inte smörja in ditt barn om ni går ut ;)...
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha.....du har helt rätt :) på dom bara....

      Solskydd 50 - check!!!

      Kram vännen <3

      Radera
  5. Förstår precis, liten är bara två veckor men vi har redan fått flera onödiga kommentarer. Det verkar som att man först är allmän egendom när man är gravid och sen flyttas det över på bäbisen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur?! Först ska magen kommenteras och klappas på och sedan sitt barn. Lustigt det där....

      Kram

      Radera
    2. Eller hur?! Först är det magen som ska kommenteras och klappas på. Sen flyttas det över till sitt barn. Märkligt det där...

      Kramar vännen

      Radera
    3. Pust!! Blev visst 2 svar här, lite bökigt att blogga från mobilen ibland ;)

      Radera
  6. förstår att du blir sur! jag fattar inte hur folk tänker,

    SvaraRadera